Aby sme viedli deti k správnemu úchopu, je vhodné voliť písacie potreby s ergonomickou úchopovou zónou, čo znamená, že v hornej tretine je umiestnený tzv. trojuholníkový tvar. Ten poskytuje tri plochy pre správne držanie.
Najobľúbenejšie školské pero Tornado COOL s pogumovaným telom pre ľahší
a príjemnejší úchop, s ergo držaním a masážnymi bodmi je vhodné pre pravákov, ľavákov i deti s dysgrafiou.
Je však nutné upozorniť, že ani tento ERGO tvar nezaručí správnu techniku písania. K jej nácviku je treba dieťa vedome viesť už v materskej škole a aj doma. Ideálne od chvíle, kedy písacie a kresliace potreby berie do ruky prvýkrát a začína tak s prvým kreslením – obyčajne medzi 2. a 4. rokom.
K rozvoju správnych písacích návykov slúži nácvikový adaptér, ktorý sa umiestni na značkovače Mini Colours a vytvorí tak dokonalú pomôcku pre cvičenie správnej grafomotoriky predškolských detí alebo poslúži ako pomôcka pre deti s ťažkosťami pri písaní. Sada obsahuje 8 farebných značkovačov a 4 nácvikové adaptéry.
Po nástupe do 1. triedy píšu deti najskôr ceruzou (vhodná je ceruzka tvrdosti č. 2). Po odľahčení ruky prechádzajú na písanie perom. Než sa tak stane, prebieha tzv. prípravné obdobie, kedy sa dieťa pripravuje na pekné písanie uvoľňovaním ruky za pomoci rôznych uvoľňovacích cvikov. Pre tieto cviky sú vhodné písacie a kresliace potreby, ktoré nemajú príliš tvrdý hrot. Odporučiť možno voskovky, fixky, ale aj štetce. Tie sú vhodné obzvlášť u detí, ktoré na písacie potreby príliš tlačia.
K uvoľneniu ruky môžu deťom napomôcť napríklad fixky Colour world
Ak rodič vyberá, aké pero má kúpiť, je dobré poradiť sa s pani učiteľkou alebo pánom učiteľom, ktorý bude dieťa v 1. ročníku vyučovať. Z praxe medzi učiteľmi možno odporučiť pero TORNADO, ktoré je cenovo dostupné a nezaťažuje malého školáčika výmenou náplne. Okrem Tornada COOL je možné zakúpiť aj pero vo veselých a farebných variantoch Blue alebo Fruity s voňajúcim atramentom alebo Tornado s celofarebnou potlačou.
Všetky Tornada majú ergo držanie a ich atrament je zmizíkovateľný
V prípade všetkých písacích a kresliacich potrieb je dobré voliť originálne výrobky so zárukou bezpečného materiálu a zdravotne nezávadnej (atestovanej) atramentovej náplne.
Učitelia v 1. ročníku pri výučbe písania často využívajú tzv. „Školskú tabuľku“, ktorá sa ukázala byť veľmi vhodnou pomôckou pri písaní a kreslení. K písaniu na stierateľné tabuľky sa používa špeciálna fixka, ktorej stopu možno po oboch stranách ľahko zotrieť. Uvoľňovacie cviky i vlastný nácvik písmen možno vykonávať ľahko a nie je potrebný veľký tlak. Tabuľku môže školák tiež využiť na vyskúšanie správneho tvaru písmen pred písaním domácej úlohy. „Písanie na nečisto“, pri ktorom dieťa napíše najskôr celú úlohu na cvičný papier, je nevhodné, pretože ruka dieťaťa je už unavená a písanie úlohy do zošita sa mu následne až tak nedarí.