Aby dieťa úspešne vstúpilo do prvej triedy a aj počas roka sa dobre učilo, malo by byť psychicky a fyzicky dostatočne zrelé a pripravené na školu. Tieto aspekty sa posudzujú už pri zápise do prvej triedy. Na určitej úrovni by mala byť reč, sociálna zrelosť, hrubá aj jemná motorika, dieťatko by malo mať jednoduché základy počítania a písania, malo by sa vedieť zamerať svoju pozornosť určitú dobu na činnosť, ktorú má vykonávať a hlavne by malo mať chuť učiť sa. V niektorých prípadoch, ak to tak nie je. V takom prípade je dieťaťu odporučený odklad školskej dochádzky. Je len na rozhodnutí rodičov, či toto odporučenie príjmu, alebo nie, ale každý psychológ, posudzujúci pripravenosť dieťatka na školu mu chce pomôcť. V prípade, že nezrelé dieťa do školy predsa len ide, hrozia mu ťažkostí v podobe špecifických porúch učenia, porúch správania a odporu k učeniu.
Jazyk/reč:
Rozprávanie by malo byť zrozumiteľné, s dostatočnou slovnou zásobou. Hlásky by mali byť vyslovované správne, dieťa by malo vedieť povedať, ktoré písmeno (zvuk-hláska, nemusí písmeno poznať) je na začiatku alebo na konci slova a tiež vytlieskať jednotlivé slabiky a hlásky. Vhodné je tiež vedieť naspamäť nejaké básničky či pesničky.
Hrubá a jemná motorika:
Budúci prváčik by mal vedieť správne držať písacie potreby, kresliť vlnovky, osmičky, čiary, strihať nožnicami obrázky, navliekať koráliky, šiť tupou ihlou, modelovať napríklad z plastelíny. Čo sa týka hrubej motoriky – dieťa by malo vedieť napríklad skákať na jednej nohe, behať, preliezať, chytať a hádzať loptu či robiť kotrmelce.
Foto: K nácviku správneho držania pomáha napríklad nácvikový adaptér, ktorý sa umiestni na značkovače Mini Colours od Centropen
Sociálna pripravenosť/zrelosť:
Dieťa pred vstupom do 1.triedy by malo samozrejme ovládať svoje krstné meno, priezvisko aj adresu, kde býva. Ďalej by sa malo vedieť samé prezuť, obliecť, zaviazať si šnúrky, zapnúť si gombíky, samostatne sa najesť a mať základné hygienické návyky. Samozrejmosťou je vedieť pozdraviť, poďakovať, vypýtať si niečo, aj poupratovať po sebe, napríklad hračky. Aj bez dozoru dospelého by sa nemalo báť zostať samé, musí sa vedieť odpútať od matky a nemalo by sa hanbiť nadviazať kontakt s inými deťmi. Malo by byť schopné sústrediť sa na jednu činnosť aspoň 20 minút a malo by ju aj dokončiť. Dieťa by malo byť emocionálne stabilné, odolné voči frustráciám (schopné prijať úspech a neúspech, kritiku), malo by byť ochotné spolupracovať s inými deťmi a malo by byť schopné podriadiť sa autorite učiteľa.
Základné poznatky a vedomosti:
Dieťa v 6 rokoch by malo byť schopné diferencovať v pojmoch viac-menej, vedieť napočítať do 10 a jednotlivé číslice môže aj poznať, pomenovať názvy základných geometrických útvarov a vedieť ich aj primerane nakresliť. Kresliť by malo tak, že línie sú pevné a neroztrasené, pri vyfarbovaní omaľovánok nepresahuje za čiaru. Budúci prvák by mal tiež vedieť rozoznať úseky dňa (ráno, obed, večer), mal by sa orientovať v priestore (vľavo-vpravo, vpredu-vzadu, hore-dole a pod.) a aj poznať základné farby. Dieťatko by malo byť schopné vedieť sluchom a zrakom vedieť diferencovať predmety ktoré vidí a zvuky, ktoré počuje (napr. ide vlak, kikiríka kohút, ...).
Všetky spomínané zručnosti dieťaťa môže bez problémov odpozorovať sám rodič. Ak sa mu predsa len niečo nezdá, najlepšie je, ak sa obráti na najbližšie poradenské zariadenie, v ktorom psychológ zistí, či je dieťatko pripravené na zaškolenie, alebo nie. Ak sa rodič sám rozhodne, že dieťa do školy nepôjde, pretože on sám vidí, že jeho dieťa je ešte veľmi hravé, aj tak musí mať od psychológa správu, ktoré odklad odporúča.