Písacie návyky si vytvára dieťa už pri prvých pokusoch o písanie. Dlhoročná prax na základných školách potvrdzuje, že zafixované zlé návyky sa veľmi ťažko odstraňujú a niekedy sa ich nepodarí vôbec odstrániť. Ide napríklad o zlé držanie písacích potrieb. To sú dôvody, pre ktoré by mali rodičia už v predškolskom veku dieťaťa venovať pozornosť upevňovaniu všeobecných zásad pre správne písanie. Zásady správneho písania sa tiež upevňujú v materskej škole a neskôr na základnej škole.
Uvoľnenie ruky, vhodná výška nábytku a z toho vyplývajúce správne sedenie i držanie písacích potrieb, sú dôležitým predpokladom pre budúce úspešné písanie.
Rozoberme si však tieto zásady správneho písania postupne:
1. Navodenie pozitívnej atmosféry
Pre úspešné písanie je dôležitá motivácia dieťaťa k tejto činnosti. Radostný prístup k písaniu je základom úspechu.
2. Výber písacích a kresliacich potrieb
„Keď začíname s dieťaťom písať, tak k dobrému štartu a radosti z tejto činnosti prispeje aj voľba vhodných písacích a kresliacich potrieb,“ uvádza odborný garant projektu Mgr. Marcel Kubinský. Súčasný trh ponúka pestrú škálu produktov a pomôcok na uvoľňovanie ruky a zmenšeniu tlaku prispeje aj maľovanie plochým štetcom, kreslenie fixkami alebo voskovkami. Na začiatku školskej docházky používajú deti ceruzky, ale taktiež spomenuté voskovky alebo fixky, ktoré volíme z dôvodu mäkšieho hrotu, než má pastelka, ale aj pre ich farebnú škálu, ktorá dieťa motivuje a podporuje rovnako rozvoj jeho fantázie. „Zaujímavé hry s farbou ponúkajú napríklad fixky DOUBLE Magic (CENTROPEN), ktoré umožňujú dieťaťu doslova kúzliť s farbami a zároveň prevádzať uvoľňovacie cviky,“ dopĺňa Mgr. Marcel Kubinský. Po prípravnom období začínajú písať žiaci v škole perom. Informácie o tom, aký typ pera zvoliť, získajú rodičia od učiteľa. Väčšina súčasných výrobkov je už opatrená ergonomickou úchopovou zónou v tvare trojuholníka, ktorá navádza dieťa na správne držanie písacej potreby, ale bez nácviku ho nezabezpečuje.
Konkrétnu radu ohľadne písacích a kresliacich potrieb nájdete v kapitole Čím písať a kresliť.
3. Správne sedenie
Pre správne sedenie je dôležitá vhodná veľkosť nábytku, ktorá zaisťuje dieťaťu pohodlné sedenie na celej stoličke s tým spojenú stabilitu. Pre žiakov mladšieho školského veku sa odporúčajú lavice, ktoré sa dajú polohovať. Inak je možné orientovať sa priemernou výškou prváka, ktorá je približne 120 cm. Pre správne sedenie je dôležité, aby obe chodidlá boli celou plochou opreté o podlahu. Názorné ukážky spôsobov správneho a nesprávneho sedenia nájdete v kapitole Príklady správneho a nesprávneho písania (odkaz) Príklady správneho a nesprávneho písania
4. Uvoľnenie ruky
Prvé uvoľnenie ruky sa odporúča už pred samotným začiatkom písania, ale učíme dieťa uvoľňovať ruku aj v jeho priebehu. Deti majú v obľube rôzne riekanky, ktorými je pohyb ruky sprevádzaný.
Napríklad sa môže krúženie zápästím sprevádzať riekankou:
„Tancuje, tancuje mačička,“ (dieťa krúži zápästím oboma rukami proti sebe)
„točí sa jej suknička.“ (dieťa krúži zápästím oboma rukami od seba)
Okrem zápästia precvičujeme i uvoľňovanie celej ruky. Dôležité je aj precvičovanie prstov – napríklad naznačením dažďa pohybom prstov súbežne s pohybom celých paží zhora nadol. Videá s ukážkou uvoľňovacích cvikov rúk i celého tela.
5. Držanie písacích potrieb
Správne uchopenie písacej potreby je palcom a prostredníkom. Palec sa opiera bruškom a prostredník pero (ceruzu, fixku…) podopiera. Ukazovák je položený ľahko zhora. Pre toto položenie je možné dieťa motivovať sypaním kuriatkam, čo znamená, že nasypeme zrniečka a kuriatka zobú (deti zdvíhajú ukazovák a napodobňujú zobanie kuriatok). Je dôležité, aby boli prsty pokrčené, ale nie prehnuté. Prehnutý ukazovák znamená príliš veľký tlak na písacie potreby.
Fotografie správneho a nesprávneho držania písacích potrieb.
6. Natočenie zošita – papiera
Sklon písacej plochy ovplyvňuje aj sklon písma. Správne natočenie je u prvákov smerom vľavo tak, aby pravý roh smeroval doľava nahor. U ľavákov je to naopak, avšak tu natočenie nie je podmienkou, pokiaľ žiakovi vyhovuje mať riadky vodorovne, rešpektujme to.
7. Zaistenie vhodného osvetlenia
Aby si dieťa pri písaní netienilo znamená, že svetlo dopadá na písaciu plochu u pravákov zľava a ľavákov z pravej strany. Svetlo by nemalo byť príliš intenzívne, aby dieťa neoslňovalo alebo mu nepoškodilo zrak.
8. Primeraná doba, počas ktorej dieťa píše
Doba písania by nemala v počiatku školskej dochádzky presahovať 10 minút (v predpísaných písankách formátu A5 sú to 4 riadky). S postupom školskej dochádzky a vekom dieťaťa sa doba písania úmerne zvyšuje. Túto dobu je tiež dôležité rešpektovať pri písaní domácich úloh.