Dôležité je tráviť s predškolákom aj takto čas, aby si na tieto „učiace sa aktivity“ a povinnosti zvykol. Po nástupe do školy a pri písaní domácich úloh to bude potom jednoduchšie a prirodzenejšie - jednak pre dieťa, ale aj pre rodičov. Najmä v prvých mesiacoch školy čaká obe strany ťažké obdobie, ktoré si bude vyžadovať zo strany rodičov veľkú trpezlivosť a mimoriadne veľa času venovaného prváčikovi. Štipkový úchop Predpokladom pekného a správneho písania je úspešné zvládnutie grafomotorických znalostí (súbor psychomotorických činností, ktoré sú vykonávané pri písaní alebo kreslení), a najmä osvojenie si správneho držania písacích potrieb. „Len jeden jediný úchop je pre ľudskú ruku najprirodzenejší a najefektívnejší, z hľadiska pohybu dlane a prstov – je to tzv. štipkový úchop. Pri ňom je písacia pomôcka položená na prostredníčku a palec s ukazováčikom ju len pridržiavajú. Dieťa by malo pri písaní a kreslení pohybovať len zápästím, nie celým ramenom, ktoré by tak mohlo rýchle „stuhnúť“ a spôsobiť nepríjemné bolesti ruky, krčnej chrbtice aj hlavy.“ - vysvetľuje odborník na správne písanie, Mgr. Marcel Kubinský. K nácviku štipkového úchopu je potrebné dieťa vedome viesť už v materskej škole a doma už od chvíle, keď dieťa prvýkrát berie do ruky písacie a kresliace potreby a začína s prvým kreslením – obvykle medzi 2. a 4. rokom. K rozvoju správnych písacích návykov slúži napríklad aj nácvikový adaptér, ktorý sa umiestni na značkovače Mini Colours a vytvorí tak dokonalú pomôcku pre cvičenie správnej grafomotoriky predškolských detí alebo poslúži ako pomôcka pre deti s ťažkosťami pri písaní. Sada obsahuje 8 farebných značkovačov a 4 nácvikové adaptéry a kúpite ju v papiernictvách po celom Slovensku.
Hravou formou Trénovať s predškolákom grafomotoriku môžete aj hravou formou, napríklad:
- Využite tzv. Bodkovaných obrázkov – bodky dieťa postupne pospája jedným smerom.
- Obtiažnejším variantom je spájanie bodiek s číslami – pri tom už dieťa musí viac premýšľať, aby spájal bodky s číslicami, ktoré po sebe nasledujú.
- Ešte zložitejšie je spájanie bodiek, pri ktorom dieťa musí uvažovať, ktoré bodky musí pospájať, aby mu daný obrázok vznikol. Hotové obrázky následne môže drobec vyfarbiť.
- Bludiská – dieťa musí nájsť cestu z bludiska von. Dokonca je dostať aj také Bludiská, kde nájdená cesta predstavuje nejaký obrázok..
- Skladaním rôznych stavebníc, kociek, s ktorými môže dieťa manipulovať, skladať ich a rozkladať.
Na rozvoj grafomotoriky nemusí dieťa brať do ruky len ceruzku, vhodné sú aj iné hry – napríklad prevliekanie korálikov, plastelína, strihanie nožnicami, hra Mikádo a pod. Dôležité je, aby tú činnosť dieťa vnímalo pozitívne, aby ho bavila a aby z nej cítil, že sa mu v nej darí.