Tipy na precvičovanie grofamotoriky u predškolákov

Tipy na precvičovanie grofamotoriky u predškolákov

Dôležité je tráviť s predškolákom aj takto čas, aby si na tieto „učiace sa aktivity“ a povinnosti zvykol. Po nástupe do školy a pri písaní domácich úloh to bude potom jednoduchšie a prirodzenejšie - jednak pre dieťa, ale aj pre rodičov. Najmä v prvých mesiacoch školy čaká obe strany ťažké obdobie, ktoré si bude vyžadovať zo strany rodičov veľkú trpezlivosť a mimoriadne veľa času venovaného prváčikovi. Štipkový úchop Predpokladom pekného a správneho písania je úspešné zvládnutie grafomotorických znalostí (súbor psychomotorických činností, ktoré sú vykonávané pri písaní alebo kreslení), a najmä osvojenie si správneho držania písacích potrieb. „Len jeden jediný úchop je pre ľudskú ruku najprirodzenejší a najefektívnejší, z hľadiska pohybu dlane a prstov – je to tzv. štipkový úchop. Pri ňom je písacia pomôcka položená na prostredníčku a palec s ukazováčikom ju len pridržiavajú. Dieťa by malo pri písaní a kreslení pohybovať len zápästím, nie celým ramenom, ktoré by tak mohlo rýchle „stuhnúť“ a spôsobiť nepríjemné bolesti ruky, krčnej chrbtice aj hlavy.“ - vysvetľuje odborník na správne písanie, Mgr. Marcel Kubinský. K nácviku štipkového úchopu je potrebné dieťa vedome viesť už v materskej škole a doma už od chvíle, keď dieťa prvýkrát berie do ruky písacie a kresliace potreby a začína s prvým kreslením – obvykle medzi 2. a 4. rokom. K rozvoju správnych písacích návykov slúži napríklad aj nácvikový adaptér, ktorý sa umiestni na značkovače Mini Colours a vytvorí tak dokonalú pomôcku pre cvičenie správnej grafomotoriky predškolských detí alebo poslúži ako pomôcka pre deti s ťažkosťami pri písaní. Sada obsahuje 8 farebných značkovačov a 4 nácvikové adaptéry a kúpite ju v papiernictvách po celom Slovensku.  

3608-8070_tp_adapter_780700802a Hravou formou Trénovať s predškolákom grafomotoriku môžete aj hravou formou, napríklad:

  • Využite tzv. Bodkovaných obrázkov – bodky dieťa postupne pospája jedným smerom.
  • Obtiažnejším variantom je spájanie bodiek s číslami – pri tom už dieťa musí viac premýšľať, aby spájal bodky s číslicami, ktoré po sebe nasledujú.
  • Ešte zložitejšie je spájanie bodiek, pri ktorom dieťa musí uvažovať, ktoré bodky musí pospájať, aby mu daný obrázok vznikol. Hotové obrázky následne môže drobec vyfarbiť.
  • Bludiská – dieťa musí nájsť cestu z bludiska von. Dokonca je dostať aj také Bludiská, kde nájdená cesta predstavuje nejaký obrázok..
  • Skladaním rôznych stavebníc, kociek, s ktorými môže dieťa manipulovať, skladať ich a rozkladať.

Na rozvoj grafomotoriky nemusí dieťa brať do ruky len ceruzku, vhodné sú aj iné hry – napríklad prevliekanie korálikov, plastelína, strihanie nožnicami, hra Mikádo a pod. Dôležité je, aby tú činnosť dieťa vnímalo pozitívne, aby ho bavila a aby z nej cítil, že sa mu v nej darí.

Poradna

Marian
Marian
autista

Dobrý deň, dcéra, stredný autista, je v prvej triede a máme…

Dobrý deň, v prípade Vašej dcéry je nutné problémy…

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Naše webové stránky používajú cookies, ktoré nám pomáhajú zistiť, ako sa naše stránky používajú. Aby sme cookies mohli používať, musíte nám to povoliť. Kliknutím na tlačidlo „OK, súhlasím“ udeľujete tento súhlas.


Cookies sú malé súbory, ktoré webové stránky (aj tie naše) ukladajú vo Vašom webovom prehliadači. Obsahy týchto súborov sú vymieňané medzi Vašim prehliadačom a našimi servermi, prípadne so servermi našich partnerov. Niektoré cookies potrebujeme, aby webová stránka mohla správne fungovať, niektoré potrebujeme k marketingovej a štatistickej analytike. Tu si môžete nastaviť, ktoré cookies budeme môcť používať.

Nevyhnutné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies